Sundhed er mange ting

 

Sundhed er langt mere end hvad vi spiser. Det er hvad og hvordan vi spiser, det er mængden og kvaliteten af vores søvn, vores tanker og adfærd som enten kan fremme eller hæmme vores glæde og lykke...

 

Hos Kennethmose.dk arbejder vi holistisk, altså med sundhed 360 grader rundt, så for dig som klient betyder det en tilgang, som ser dig, som det unikke menneske du er, og med en handlingsplan lagt ud fra hvor lige præcis DU vil have størst fordel af at ændre på ting.

 

Nedenfor kan du se nogle af de ting, som vi arbejder med omkring din sundhed, og ved at klikke på billederne, kan du læse mere info omkring hvert enkelt punkt

 

 

 

Som du sikkert har hørt tidligere, så er motion en vigtig faktor for din sundhed. Definitionen på motion er fysisk aktivitet ved en intensitet, længde og varighed, som du er vant til at arbejde ved.

 

Det vil altså sige at en gåtur på 5 kilometer om ugen, både kan være motion, hvis du er vant til at gå den, men kan også være træning, såfremt du ikke er vant til at gå den.

 

Dette betyder også at mange mennesker i landets træningscentre faktisk motionere i stedet for at træne, og her finder vi en af de store årsager til, at mange desværre ikke når deres ønskede resultater., da de ikke udfordrer kroppen nok til at skabe den ønskede forandring.

 

Når det så er sagt, så er det vigtigt for helbredet med regelmæssig motion - dels fordi vi som mennesker er født til at bevæge os, hvilket vi gør alt for lidt i det moderne samfund, og fordi det også mange positive påvirkninger på dit helbred.

 

Derfor er en af nøglerne til langvarig sundhed og vitalitet, at vi sammen får fundet ud om der skal mere motion ind i din hverdag, og i så fald, hvordan vi får dette til at lykkes.

Motion

 

Din fordøjelse - en fornøjelse?

Eller måske er det ikke just en fornøjelse, når toilettet skal besøges, og ej heller i timerne inden.

 

Fordøjelsen er for mange mennesker en diffus ting, for det er ikke så mange der taler om den, da det nok er lidt tabu, eller måske blot upassende i manges øjne.

 

Dog spiller din fordøjelse, dvs. alle stoppesteder mellem indgang og udgang i kroppen, en kæmpe rolle i din sundhed, og mangler her kan have vidtrækkende konsekvenser.

 

Ganske forsimplet, så tænk  på din krop som en svamp, som har brug for at suge al næring, vitaminer og mineraler m.m. til sig.  Hvis der er problemer på input fronten, enten fordi maden ikke tygges nok eller mavesyren ikke er tilstrækkelig, så er det svært for kroppen at optage alt hvad den skal. Billedet ville være at lægge en gang hakket kød på en svamp, og forvente at det kom ind i svampen - det virker bare ikke helt. På samme måde kan problemer på output-fronten være en ganske kedelig oplevelse. Vi kender det sikkert allesammen - et timelang toiletbesøg, eller sådan føltes det ihvertfald, som nærmest afsluttedes med et 'klonk' i bunden af porcelænet - langt fra med det lettelsens suk, som et toiletbesøg bør indeholde. En anden ting - det er ikke naturligt kun at gå på toilettet hveranden eller hver tredje dag - det bør ske dagligt, og med stor nydelse.

 

Kigger vi nærmere på fordøjelsen, så kan den bakterieflora, som du har i kroppen, også komme i ubalance, og når denne samtidig udgør op imod 80-90 % af kilden til dit immunforsvar, så er det nok vigtigt at være opmærksom på. For blot at nævne nogle af de ting, som kan have en effekt på din bakterieflora og fordøjelse, så er ting som stress, alkohol, sukker, søvnmangel noget af det som trækker ned, og ting som fibre, grøntsager og mælkesyrebakterier noget som trækker op.

 

Så vil du have maksimal sundhed, så bør dette komme i betragtning, for hvis systemet ikke fungerer optimalt, så kan du putte nok så sunde ting ind i den ene ende, men så forsvinder det meste af det ud igen i den anden ende.

 

 

 

 

Oppustethed

Microvilli i tarmene

 

Kost

Kosten er den måske mest oplagte ting, vi tænker på, når det kommer til vores egen sundhed.  Alligevel er denne en stor udfordring for de fleste. Vi lever i den mest oplyste tid nogensinde, og næsten al info og viden er tilgængelig i vores baglomme.  Desværre er det også det, som udfordrer os. Den ene dag er mælk usundt, den anden dag sundt. Den ene dag er rødt kød en fantastisk kilde til protein, den anden dag giver det kræft.

 

Så hvad skal man gøre, når diverse eksperter modsiger hinanden - oftest, give op... for hvis de ikke kan blive enige, hvordan skal jeg så vide hvad der er rigtigt - og enten handler vi efter bedste evne, ellers også lader vi stå til.

 

Vores mission og mål er at forsimple kostens betydning for din sundhed, så du bedre kan navigere rundt i junglen af sundhedsanbefalinger.

 

Vi tror ikke på diæter og kostplaner, men skulle vi skrive os ind under en kostretning, så må det være LCMQ, som er  Less Crap, More Quality.

 

For vi bliver nødt til at indse, at fire lørdagskyllinger til 100,- absolut intet godt gør for vores sundhed. Det er altså ikke kyllinger som vore bedsteforældre havde på gården, og når ting skal produceres hurtigere og biligere, så må produktet altså tabe på et sted - og det er desværre kvaliteten.

 

Kosttilskud - har jeg virkelig brug for dem?

I forlængelse af posten omkring kost, og hvordan kvaliteten oftest er dalende, hvordan vi oftere og oftere vælger den nemmere løsnning, så er et emne som kosttilskud også vigtigt at kommer ind på.  

  Kosttilskud  er ikke noget, som er ment som en erstatning for en sund livsstil, men mere et supplement til en sund livsstil - og tjah, er livsstilen ikke så sund, som du ønsker - så er det måske endnu vigtigere for dig.

 

 

 

Som du sikkert har hørt tidligere, så er motion en vigtig faktor for din sundhed. Definitionen på motion er fysisk aktivitet ved en intensitet, længde og varighed, som du er vant til at arbejde ved.

 

Det vil altså sige at en gåtur på 5 kilometer om ugen, både kan være motion, hvis du er vant til at gå den, men kan også være træning, såfremt du ikke er vant til at gå den.

 

Dette betyder også at mange mennesker i landets træningscentre faktisk motionere i stedet for at træne, og her finder vi en af de store årsager til, at mange desværre ikke når deres ønskede resultater., da de ikke udfordrer kroppen nok til at skabe den ønskede forandring.

 

Når det så er sagt, så er det vigtigt for helbredet med regelmæssig motion - dels fordi vi som mennesker er født til at bevæge os, hvilket vi gør alt for lidt i det moderne samfund, og fordi det også mange positive påvirkninger på dit helbred.

 

Derfor er en af nøglerne til langvarig sundhed og vitalitet, at vi sammen får fundet ud om der skal mere motion ind i din hverdag, og i så fald, hvordan vi får dette til at lykkes

Vaner - ren energibesparelse...

 

Som du sikkert har hørt tidligere, så er motion en vigtig faktor for din sundhed. Definitionen på motion er fysisk aktivitet ved en intensitet, længde og varighed, som du er vant til at arbejde ved.

 

Det vil altså sige at en gåtur på 5 kilometer om ugen, både kan være motion, hvis du er vant til at gå den, men kan også være træning, såfremt du ikke er vant til at gå den.

 

Dette betyder også at mange mennesker i landets træningscentre faktisk motionere i stedet for at træne, og her finder vi en af de store årsager til, at mange desværre ikke når deres ønskede resultater., da de ikke udfordrer kroppen nok til at skabe den ønskede forandring.

 

Når det så er sagt, så er det vigtigt for helbredet med regelmæssig motion - dels fordi vi som mennesker er født til at bevæge os, hvilket vi gør alt for lidt i det moderne samfund, og fordi det også mange positive påvirkninger på dit helbred.

 

Derfor er en af nøglerne til langvarig sundhed og vitalitet, at vi sammen får fundet ud om der skal mere motion ind i din hverdag, og i så fald, hvordan vi får dette til at lykkes

Stress - dårligt eller ej?

 

Du kender det nok.... hverdagen er travl, jobbet kræver mere og mere, måske er der børn som skal hentes og afleveres, en partner som også skal have sin tid med dig. Det kan let betyde at vi finder tiden i de timer, som ellers var afsat til at sove. Måske er din hverdag proppet, så når aftentimernekommer, så er det også rart at få slappet lidt af, og grundet den travle dag, så bliver det i de sene aftentimer. Lidt tid med en bog eller måske en god serie i tv - måske blot ren "timeout" på sofaen.

 

Måske får du allerede sovet de timer som samfund og forskning fortæller dig at du skal, men spørgsmålet er ikke blot hvor mange timer du sover, men snarere HVORDAN ER KVALITETEN af den søvn, du får?

Søvn - det har jeg ikke tid til...

 

Som du sikkert har hørt tidligere, så er motion en vigtig faktor for din sundhed. Definitionen på motion er fysisk aktivitet ved en intensitet, længde og varighed, som du er vant til at arbejde ved.

 

Det vil altså sige at en gåtur på 5 kilometer om ugen, både kan være motion, hvis du er vant til at gå den, men kan også være træning, såfremt du ikke er vant til at gå den.

 

Dette betyder også at mange mennesker i landets træningscentre faktisk motionere i stedet for at træne, og her finder vi en af de store årsager til, at mange desværre ikke når deres ønskede resultater., da de ikke udfordrer kroppen nok til at skabe den ønskede forandring.

 

Når det så er sagt, så er det vigtigt for helbredet med regelmæssig motion - dels fordi vi som mennesker er født til at bevæge os, hvilket vi gør alt for lidt i det moderne samfund, og fordi det også mange positive påvirkninger på dit helbred.

 

Derfor er en af nøglerne til langvarig sundhed og vitalitet, at vi sammen får fundet ud om der skal mere motion ind i din hverdag, og i så fald, hvordan vi får dette til at lykkes

Vejrtrækning - klar til kamp? eller ro på?

© 2015 by Kennethmose.dk. Created with pride using Wix.com